Cykloturistika

Otrokovice jsou cyklistickým a in-linovým rájem. Svědčí o tom i výsledky celorepublikové ankety „CykloBarometr měst ČR“ a soutěže „Cykloměsto roku“. V uplynulých ročnících třikrát zvítězily, jednou získaly druhé a jednou třetí místo. Hlasující a odborná komise ocenili mj. podmínky a bezpečnost pohybu cyklistů, stav infrastruktury ve městě a komfort na cyklostezkách.

Otrokovice coby křižovatka mnohých tras leží většinou na rovinatém území. Na rozdíl od řady stezek v regionu Východní Moravy nabízejí vesměs nenáročné výlety. Ale tu svou trasu si na rozhraní Valašska, Slovácka a Hané najde každý cyklista nebo bruslař. Vyberte si některou z níže uvedeného seznamu, který jsme připravili ve spolupráci s destinační společností Zlínsko a Luhačovicko.

Potřebujete si vypůjčit kolo nebo koloběžku? Poradíme zde.

1. Z OTROKOVIC PŘES ZLÍN DO VIZOVIC PO CYKLOSTEZCE:

Start a cíl:      přístaviště Otrokovice / zámek Vizovice
Náročnost:    delší, nenáročná trasa
Délka:             30 km
Doba jízdy:    2:00 h
Pozor:             místy je potřeba přejet frekventované silnice a křižovatky

Trasa z Otrokovic do Zlína-Prštného vede po cyklostezce po levém břehu Dřevnice, po průjezdu kolem Baťova továrního areálu se vrací k řece na Fügnerově nábřeží a ze Zlína-Příluku navazuje na další nový úsek cyklostezky vedoucí přes Lužkovice do Lípy. Odtud do Vizovic pojedete po místních komunikacích a silnicích nižších tříd. Podél cyklostezky jsou vybudovány přístřešky a odpočívadla pro cyklisty. Po cestě je možné navštívit řadu památek.

Cyklotrasa 471 začíná u TIC v přístavišti Baťova kanálu. Pojedete podél řeky Dřevnice přes Zlín-Malenovice, a asi 6 kilometrů od startu můžete odbočit do obce Tečovice. Tam si můžete prohlédnout kostel svatého Jakuba Staršího, který pochází z konce 13. století. Zajímavé může být i pokračování do Sazovic, kde je nejen oblíbené koupaliště, ale také perla moderní sakrální architektury – kostel sv. Václava. Ten byl v roce 2017 označen za jednu z nejlepších architektonických staveb světa.

Po přejezdu hlavního frekventovaného silničního tahu na Zlín se dostanete k Hradu Malenovice, který leží na západním výběžku Tlusté hory. Uvnitř hradu se nacházejí archeologické a národopisné expozice Muzea jihovýchodní Moravy má zpřístupněnou hradní věž.

Od malenovického hradu se vrátíte zpět na cyklostezku 471 a pokračujete stále po levém břehu řeky až do Zlína-Prštného. Tam trasa ostře odbočuje vlevo přes most, projíždí místní částí a pokračuje stezkou po ulici Cyklistická a U Stadionu ke křižovatce s ulicí Mladcovská. Vzápětí můžete v ulici Gahurova odbočit na cestu přes řeku Dřevnici, odkud se dostane například k Zámku Zlín.

Po trase 471 pokračujete pak stále kolem řeky Dřevnice, v polovině trasy se za areálem Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice nabízí odbočení ke zlínskému koupališti Zelené. O dva kilometry dál lze u Příluckého mostu přejet hlavní silnici, kde u křižovatky leží tzv. Přílucký pramen. V Příluku za mostem na pravém břehu Dřevnice trasa pokračuje. Projíždí kolem zahrádkářské kolonie, míjí Průmyslovou zónu Zlín-východ a vede do Lužkovic. Odtud lze kolem místního fotbalového hřiště po cyklostezce pokračovat. Po překročení silnice Pražanka, která vede od terminálu kontejnerové dopravy do Klečůvky, cyklostezka pokračuje a přivede nás do Lípy. Zde končí zatím poslední kousek cyklostezky, pokračujeme vpravo přes most na levý břeh Dřevnice, po místní komunikaci vyjedeme z průmyslového areálu na silnici vedoucí z Lípy do Zádveřic. Trasa překračuje silnici do Slušovic (zde dávejte velký pozor na nepřehlednou křižovatku).

Za křižovatkou směřujete po silnici do Zádveřic a dále do Vizovic. Hned na začátku města je možné podél cyklostezky navštívit Likérku Rudolf Jelínek. Kousek dál po trase se v areálu technických služeb města nachází Hasičské muzeum Vizovice, a trasa končí na Palackého náměstí. Odtud je to kousek k Zámku Vizovice, k němuž náleží také zahrada, jež je jedinečnou ukázkou zahradní architektury venkovského šlechtického sídla. Zajímavá je i prohlídka zámecké kaple.

2. OTROKOVICE NA HORSKÉM KOLE:

Start a cíl:       Lanáček Otrokovice
Náročnost:      pro mírně pokročilé až pokročilé
Délka:              28 km
Doba jízdy:      2:20 h
Pozor:              místy je špatný signál, doporučujeme stáhnout mapy off-line

Začínáme u Lanáčku (dětského lanového centra, ul. Mánesova 1629), od kterého pojedeme přes jez směrem na Kvasice. Mezi Bělovem a Kvasicemi najdete tzv. „esíčko“, zde doporučujeme jet chvíli podle mapy. Stačí si v aplikaci zadat jako cíl „Kopaniny rozcestí“. Odtud se vydáte po modře značené stezce. Na začátku možná budete muset několikrát slézt z kola, když ale vytrváte, nebudete litovat! Po modré turistické značce se dostanete až ke skalnímu útvaru Budačina.

Zde najdete rozcestí, z něhož se vydáte po žlutě značené stezce. Místy si užijete parádní sjezdy, proto si ve skupině raději držte rozestupy. Poté, co se žlutou stezkou dostanete na asfaltovou cestu, držte se jí a u rozcestí „Dolina“ se napojte na červenou Cyrilometodějskou stezku.

Pokračujte po ní až do Halenkovic, přesněji k „Halenkovice-škola“. Zde se vydejte po cyklistické trase č. 5015, dále u Kamenolomu Žlutava sledujte trasu č. 473, kterou se dostanete až k lávce přes řeku Moravu. Poté už zbývá jen odbočit vlevo a zamířit po cyklostezce zpět k Lanáčku.

3. PRYČ Z CYKLOSTEZEK - TERÉNEM Z OTROKOVIC DO ZLÍNA:

Start a cíl:        Štěrkoviště Otrokovice / Velké kino Zlín
Náročnost:      pro mírně pokročilé až pokročilé
Vzdálenost:     30 km
Doba jízdy:      1:50 h
Pozor:                Místy může být stezka rozbitá těžařskými stroji – chce to dobré kolo a přizpůsobit vybavení

Začínáme u vodní nádrže Štěrkoviště, odkud vyrazíme směr Bělov a Kvasice. Ihned za Bělovským jezem (modrý jez přes řeku Moravu) odbočíme vlevo na polní stezku, kolem Cyklobistra. Touto stezkou podél řeky dojedeme až do Napajedel. Tady budeme muset přejet přes červenou mostní lávku, za ní se dát doprava a pokračovat cyklostezkou až na rozcestí „U Pahrbku“. Žlutou Cyrilometodějskou stezkou se dostaneme do obce Karlovice, kterými projedeme k rozcestí „Svatá voda-jih“. Zde odbočíme na zelenou Cyrilometodějskou stezku, následně od rozcestí „U Boudy“ pokračujeme po modré Cyrilometodějské stezce, která nás dovede až ke zlínskému Velkému kinu.

4. Z OTROKOVIC DO ŽLUTAVSKÝCH KOPCŮ NA HORSKÉM KOLE:

Start a cíl:         přístaviště Otrokovice / žlutavské kopce
Náročnost:       pro pokročilé
Vzdálenost:      dle libosti
Pozor:                Terén nabízí velmi ostré sjezdy. Doporučujeme je otrlým borcům, kteří se na kolech cítí jistěji než nohama na zemi. Ale ani ostatní nepřijdou zkrátka – je důležité upravit rychlost vlastním potřebám. Do tohoto terénu zvolte kolo alespoň s předním odpružením a kvalitními brzdami.

Začínáme u TIC v přístavišti v Otrokovicích, kde najdeme dřevěnou lávku přes řeku Moravu. Poté se dostaneme přímo pod kopec Žlutava. Cesta kolem střelnice nás ihned ze začátku prověří – začínáme prudkým kopcem, který nás zavede do terénu s dalším ostrým stoupáním a technickými sjezdy. Mapu nepotřebujete, cesty jsou propojené a orientace tu je jednoduchá. Trasa nabízí spoustu možností k odpočinku, nezapomeňte se občas zastavit, užívat si ticho a vůně lesa a u toho přemýšlet, kterou z cest pojedete dál.

NÁŠ TIP: Jestli potřebujete před cestou pár drobných oprav a úprav, infocentrum v přístavišti (otevřeno od konce dubna do konce října) nabízí i nářadí pro opravu kola.

Po náročné jízdě a návalu adrenalinu vyhládne. Když se vrátíte zpátky do Otrokovic, čeká tam na vás hned několik možností. Za vyzkoušení určitě stojí Harley Pub, kde výborně vaří, a jestli potřebujete kávu a zákusek, zastavte se do tamní Městské kavárny. O kousek dál v Malenovicích vám skvělé jídlo naservírují i v penzionu Dobré hnízdo (pozor, v neděli zavřeno). Chuť na pivo a na něco k zakousnutí vyřešíte i v Pivovaru Malenovice.

5. Z OTROKOVIC DO NAPAJEDEL S DĚTMI:

Start a cíl:       vlakové nádraží Otrokovice / centrum Napajedel
Náročnost:     jednoduchá, po rovině
Vzdálenost:    6 km (jeden směr)
Doba jízdy:     0:30

Začínáme na rohu restaurace U Pecivála u vlakového nádraží v Otrokovicích, kde cyklostezka začíná. Čeká nás zhruba půlhodinka pohodové jízdy po cyklostezce, během níž se téměř bez přerušení dostaneme až do cíle – na náměstí v Napajedlích.

Po cestě mineme finanční úřad, křižovatku u modrého mostu (na které se dáme doleva), železniční most a potom i přechod pro chodce a kruhový objezd. Na něm sjedeme druhým výjezdem z mírného kopečku). Brzy nás čeká nejkrásnější část cyklostezky, která vede kolem řeky. Jakmile dojedeme do Napajedel, pokračujeme dál až do přístaviště Emila Spiro, odkud se po krátké a málo frekventované cestě v pohodě dostaneme do centra města.

KDE JÍST? Zmiňované přístaviště Emila Spiro a místní turistické centrum U Přístavu je ideální ke krátké zastávce a občerstvení. V létě tu půjčují kola a in-line brusle, najdete tu dětské hřiště a co je hlavní, v letní sezóně je právě tady jedno z nástupních a výstupních míst výletní plavby po Baťově kanálu (loď Morava). V centru Napajedel, kousek od informačního centra, vás přivítá Café Klášter. V bývalé kapli nabízí kávu z pražírny La Boheme Cafe, výborné koláče, dorty a zákusky.

6. ZE ZLÍNA ZA PADDLEBOARDY NA ŠTĚRKOVIŠTĚ:

Start a cíl:        Zlín, pod Jižními Svahy / Štěrkoviště Otrokovice
Náročnost:      středně náročná, místy do kopce
Vzdálenost:     22 km
Doba jízdy:      1:40 h

U Lidlu pod sídlištěm Jižní Svahy ve Zlíně (na ul. Nábřeží) začíná náš další výlet, tentokrát za vodou na paddleboardy! Z parkoviště supermarketu vyjedeme doprava, kde po pár metrech na frekventované křižovatce odbočíme vlevo na ulici Mladcovská. Po ní pojedeme, dokud se nenapojíme v Mladcové na žlutě značenou stezku, která nás dovede až na rozcestí Soudná. Zde odbočíme vlevo mimo žlutou stezku směrem do obce Racková.

Odtud se vydáme směrem k Otrokovicím přes obce: Lechotice, Mysločovice, Machová až do Tlumačova. Provoz je zde minimální. Mezi Otrokovicemi a Tlumačovem se ale nachází velmi frekventovaná silnice. Proto doporučujeme se při příjezdu z Machové před železničním přejezdem napojit na cyklistickou stezku č. 5181.

Ta nás dovede přes kouzelné výhledy až do našeho cíle – do rekreačního střediska Štěrkoviště a k místní půjčovně paddleboardů – Tambik. Tam vám rádi vysvětlí a ukážou, jak se na paddleboardu jezdí a co vše se na něm dá dělat!

Více tipů na zajímavé trasy a výlety plné nevšedních zážitků, včetně itinerářů a profilů,
najdete i na webu Cyklookruhy Baťova kanálu
Zdroj map: Mapy.cz

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.

Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.